۱۰ علت جرقه زدن مایکروفر

جرقه زدن مایکروفر یکی از موارد شایع در این وسیله برقی به شمار می رود. عموماً محل جرقه درون محفظه دستگاه و هنگام چرخیدن سینی است.

اصلی ترین علت جرقه زدن مایکروفر به نوع ظرف باز می گردد اما در مواردی نیز این جرقه زدن ها به تحلیل رفتن ورق میکا، خرابی بدنه و فن و سایر عوامل درونی باز می گردد که نیازمند عیب یابی در نمایندگی مجاز تعمیر مایکروفر است.

1)به کارگیری ظروف فلزی

یکی از عوامل اصلی و متداولی که باعث ایجاد جرقه در مایکروفر می‌شود، استفاده از ظروف فلزی است. اگر راهنمای دستگاه را بخوانید، متوجه خواهید شد که از ظروف فلزی در مایکروفر استفاده نکنید.

بنابراین، هرگز نباید از ظروفی که از جنس فلز همچون ظروف آلومینیومی را درون دستگاه قرار دهید. اگر جرقه ای رخ داد با فشار دادن دکمه Stop با رنگ قرمز، دستگاه را متوقف کرده و ظرف را عوض کنید.

بیشتر بدانید:نمایندگی تعمیر ماکروفر فلر غرب تهران

جرقه زدن ماکروفر با ظروف فلزی

2) خرابی کاور میکا

وقتی درب دستگاه را باز می‌کنید، یک تکه کوچک و مستطیلی را در داخل مایکروفر می‌بینید. این تکه همان کاور راهنمای امواج مایکروفر است که بالای مگنترون قرار گرفته است. این کاور دی الکتریک همچنین با نام فیلتر میکا هم شناخته می‌شود. این تکه دو کار مهم انجام می‌دهد:

  • امواج را درون مایکروویو هدایت می‌کند
  • جلوی پاشیده شدن غذاها به مگنترون را می‌گیرد

بنابراین کاور میکا قطعه ای بی اهمیت نیست بلکه اگر نباشد مایکروفر درست کار نمی‌کند. باید بدانید که اگر این تکه خراب شود، ممکن است مگنترون هم آسیب ببیند.

3) وجود قطعات فلزی داخل دستگاه

وجود هرگونه تکه فلزی درون دستگاه می تواند باعث جرقه زدن مایکروفر شود. در صورتی که ظرف شما فلزی نیست و دستگاه جرقه می زند، ابتدا مایکروفر را خاموش کرده و آن را از برق جدا کنید.

سپس درب مایکروفر را باز کنید و مطمئن شوید که هیچ قطعه فلزی‌ای در آن نیست. ظروف فلزی، قاشق، چنگال، سیم اسکاچ و فویل یا روکش آلومینیومی می‌توانند جرقه ایجاد کنند. بنابراین ضمن استفاده از ظروف مناسب برای مایکروفر مراقب باشید پس از نظافت تکه سیم یا اسکاج داخل آن نماند.

خرابی کاور میکا و جرقه زدن ماکروفر

4) خرابی مگنترون ماکروفر

یکی از راه‌های شناسایی خرابی مگنترون مایکروفر، صداهای مختلفی است که از دستگاه می‌آید. این بدان معنی است که اگر این قطعه به هر علتی آسیب دیده باشد، صداهای زیاد و بلندی از آن خارج می‌شود و همچنین ممکن است شاهد جرقه زدن مایکروفر باشید.
بنابراین، وقتی با این مشکل مواجه شدید، باید سریعاً دستکاه را خاموش کرده و با نمایندگی تعمیر مایکروفر برای عیب یابی و تعمیر مگنترون تماس بگیرید.

5) خرابی بدنه مایکروفر

مایکروفر مانند دیگر وسایلی که در زندگی روزمره ما کاربرد دارند، ممکن است دچار مشکلاتی شوند. یکی از این مشکلات که می‌تواند به هر علتی پیش بیاید، سوراخ شدن قسمت‌های کوچکی از بدنه داخلی دستگاه است که باعث می‌شود اشعه، به سمت اتصالات و قطعات داخلی مایکروفر پرتاب شده و سبب جرقه زدن مایکروفر شود.

بدنه مایکروفر اگر سوراخ شود، یعنی عمر آن به پایان رسیده است؛ تعمیر بدنه بسته به نظر تعمیرکار دارد.

جرقه زدن به علت کثیف شدن داخل مایکروفر

6) جرقه زدن به علت کثیف شدن داخل مایکروفر

یکی دیگر از دلایل جرقه زدن مایکروفر می تواند مربوط به کثیف شدن داخل دستگاه باشد. گاهی اوقات ممکن است غذاهایی که در مایکروفر می‌پزید، بیش از حد گرم شوند و داخل دستگاه را کثیف کنند.

بنابراین، هر وقت این مشکل برایتان پیش آمد، باید مایکروفر را به طور کامل تمیز کنید و اجازه ندهید که هیچ بخشی از آن کثیف بماند. در غیر این صورت ممکن است سبب اختلال در چرخش سینی یا ایجاد جرقه در مایکروفر شود.

بیشتر بدانید: نمایندگی تعمیر ماکروفر میگل در غرب تهران

7) جرقه زدن مایکروفر به دلیل خرابی فن داخلی

بسیاری از مایکروفرها به ویژه مایکروفرهای جدیدی که در بازار وجود دارند، دارای یک فن هستند که نقش پخش کننده امواج و اشعه را دارد. این فن باعث می‌شود که امواج و اشعه ایجاد شده، به صورت یکنواخت در داخل مایکروفر حرکت کنند.

این قطعه از مهمترین قطعات مایکروفر است و بر روی عملکرد آن تأثیر زیادی دارد. اگر این قطعه از کار بیفتد، امواج و اشعه در یک نقطه خاص جمع می‌شوند و علاوه بر اینکه غذاهای شما به درستی پخته نمی‌شوند، ممکن است باعث شود که مایکروفر جرقه بزند.

8) روشن کردن مایکروفر بدون غذا

این نکته بسیار مهم است که به هیچ وجه مایکروفر را بدون قرار چیزی داخل آن، روشن نکنید در غیر این صورت امواج تولید شده درون مایکروفر، به بدنه داخلی آن ساطع شود و بجای گرم کردن یا آماده کردن غذای شما، باعث آسیب رساندن به قطعات داخلی دستگاه شوند.

در این صورت قطعات داخلی و اصلی مایکروفر آسیب دیده و ممکن است موجب جرقه زدن مایکروفر شوند.

خرابی سه‌پایه و جرقه زدن مایکروفر

9) خرابی سه‌پایه و جرقه زدن مایکروفر

مایکروفرها معمولاً با یک 3 پایه فلزی عرضه می شوند؛ این سه پایه بسته به جنس و مقاومتش، ممکن است در طی زمان خراب شود و یا اینکه روکش فلزی خود را از دست بدهد و تبدیل به یک شی فلزی شود که با قرار گرفتن در معرض اشعه سبب جرقه زدن مایکروفر می شود.

بنابراین اگر بدون گذاشتن طبقه فلزی در ماکروفر هیچ جرقه‌ای نبینید و با گذاشتن آن، جرقه‌های زیادی ببینید، مشکل از ۳ پایه است و باید آن را عوض کنید.

10) خرابی دیود مایکروفر

دیود مایکروویو قطعه ای است که با استفاده از خازن و ترانس، ولتاژ زیادی را برای کار کردن مگنترون تولید می‌کند و مگنترون مایکروفر هم با این ولتاژ، امواجی را که برای گرم شدن غذای شما لازم است، ایجاد می‌کند.

در صورت خراب شدن این قطعه اساسی، ممکن است قطعات دیگر نیز آسیب ببینند یا اینکه سبب جرقه زدن مایکروفر شود.

بیشتر بدانید: بخارشوی فلر ساخت کجاست

نکته پایانی

در این مطلب 10 علت جرقه زدن مایکروفر را مرور کردیم؛ در برخی موارد نیز محل جرقه درون دستگاه و از ناحیه برد است و حتی ممکن است با دود کردن همراه باشد که در این صورت احتمال اتصال و آسیب دیدن قطعات داخلی مطرح است. در هر صورت اگر با تعویض ظرف مشکل شما بر طرف نشد با نمایندگی تعمیر مایکروفر تماس بگیرید.

نمایندگی مهرابی به عنوان نمایندگی رسمی خدمات فلر، دلونگی و میگل و نمایندگی شرکت سنجه کیش به ارائه خدمات تخصصی در مورد مایکروفرهای تولیدی این سه برند می پردازد.

5/5 - (1 امتیاز)
اسکرول به بالا
تماس با نمایندگی